Прошко Прошков: Хаосът с транспорта и организацията на движението в столицата се задълбочава

images

За пореден път съдът поправя недомислените действия, на Столична община. Този път поводът е решението на Административният съд в София, който отмени част от наредбата на Столичния общински съвет (СОС) за организация на движението -въвеждането на годишни винетки за паркиране на собствениците и наемателите на жилища в синя и зелена зона, както и възможността ЦГМ да вдига автомобилите с паяци и да поставя скоби.

Още при дискусиите в общинския съвет, ние от Движение България на гражданите, се обявихме против новата наредба, защото е безсмислена, дискриминационна и утежнява живота на хората, вместо да решава проблемите на софиянци.

Живущите в централните градски зони плащат най-високите имотни данъци и най-високата такса смет, която в София има характера на втори данък, тъй като по никакъв начин не е обвързана с услугата сметоизвозване. Допълнителното изискване, тези граждани да заплащат и за да паркират около дома си, не е обосновано нито политически, нито законово.

Предложението винетният стикер да струва точно колкото е себестойността на стикера, беше отхвърлено от ГЕРБ. Бяха увеличени двойно цената за паркиране в синя зона и беше разширена зелената такава.

Аргументът на управляващите, че целта не е да се събират пари, а да се облекчи трафика се опровергава от последствията:

– Вярно е, че в градския център сега има повече свободни места за паркиране, но трафикът не е намалял, защото няма алтернатива – ако целта е по-малко автомобили, по-чист въздух и по-малко шум, едва ли се постига с по-малко паркирали.

– Буферните паркинги на метрото пустеят, защото гражданите замениха ползването на надземен с безспорно по-бързия и удобен подземен транспорт по трасетата на метрото. Тези, които излизат с автомобили все още не намират справедлива алтернатива в градския транспорт.

– Липсва адекватен довеждащ транспорт до станциите на метрото – емблематичен пример е автобус 114, който би следвало да довежда жителите на Дружба 2 до станция „Цариградско шосе“, а се налага хората да се въртят в омагьосан кръг двайсетина минути, за да изминат 700 метра по права линия.

Стратегията на Столична община за развитието на обществения транспорт е само красив документ, който не би могъл да бъде реалност преди общината да успее да координира и контролира: изграждането и рехабилитацията на пътната мрежа – инвестиции на самата община, инвестиционните и плановите строежи на доставчиците на комунални услуги; развитието на велосипедната мрежа; подготовката и приемането на устройствени планове; проектирането на елементи на инфраструктурата; плановото инвестиционно отчуждаване.

В момента цари свещен хаос и се пилеят пари за многократно разкопаване на едни и същи улици, отлагат се с години важни обекти поради липса на готовност с проектите или неотчуждени терени. Решенията „на парче“ не носят много повече от временен медиен ефект и няколко метра отрязана лента.

По приблизителни данни, Центърът за градска мобилност (ЦГМ) е събрал около десет милиона лева за винетни стикери от живущите в синя и зелена зона граждани. Вероятно Върховният административен съд ще потвърди решението на Градския, което ще означава, че парите трябва да бъдат върнати.

Това е повод да се коригира бюджета на Столична община, да се преразгледа идеологията на ЦГМ, общината да влезе в ролята на организираща по-добре живота в града, а не на неефективен цербер. Считам, че нарочна извънредна сесия на съвета по проблемите в транспорта би била удачна идея.

Докога паяците няма да се ползват за истински проблеми? Докога ЦГМ ще се държи като търговско дружество, с единствена цел максимизиране на печалбата, която после неадекватните политики на управляващата група на ГЕРБ да наливат в черната дупка на неефективната система?

Нека ГЕРБ да не си измиват ръцете с който и да е служител в ЦГМ, където работят и добри специалисти. За лихвата на „Карат – С“ освободиха заместник директора на ЦГМ, вместо да си отиде заместник кметът по транспорт. Дали не е време за политическа отговорност?